Memahami bahan bercetak.
Rabu, 31 Oktober 2012
Lukisan Pasir
B1DT2E2
Tajuk : Lukisan Pasir.
Kelas : 2 Melor
Masa : 8.45-9.45 pagi
Objektif diharap murid dapat memahami petikan vedio dan membina ayat mudah.
Tajuk : Lukisan Pasir.
Kelas : 2 Melor
Masa : 8.45-9.45 pagi
Objektif diharap murid dapat memahami petikan vedio dan membina ayat mudah.
1. Menonton vedio
2. Perbincangan
3. Bercerita kembali.
4. Mengolah cerita berdasarkan petikan vedio.
Selasa, 30 Oktober 2012
Isnin, 29 Oktober 2012
Cara Membuat Sandwich
Tajuk : Manu Mudah
Kelas : 2 Melor
Masa : 8.45 - 9.45 pagi
Akitiviti :
1. Murid menonton vedio.
2. Perbincangan perkara yang telah ditonton.
Kelas : 2 Melor
Masa : 8.45 - 9.45 pagi
Akitiviti :
1. Murid menonton vedio.
2. Perbincangan perkara yang telah ditonton.
Ahad, 28 Oktober 2012
Waktu Senja Di Tepi Sawah
B1DT1E1
Bercerita mengenai pengalaman sendiri.
Bercerita mengenai pengalaman sendiri.
Aktiviti :
1- Murid membaca kad cerita secara individu.
2. Perbincangan tentang petikan.
3. Mencari perkataan berimbuhan.
4. Murid menyalin semula petikan dalam buku latihan.
Sabtu, 27 Oktober 2012
Jumaat, 26 Oktober 2012
Khamis, 25 Oktober 2012
ketupat palas
B3DL2E2
Tajuk : Cara membuat ketupat palas.
1. Set Induksi guru menayangkan klip video tentang ketupat palas.
2. Berbincang dengan murid tentang video yang telah ditonton.
3. Meminta murid menyebut beberapa perkataan yang diingat pada video telah ditonton.
4. Mengeja perkataan tersebut mengikut suku kata.
5. Murid membina ayat tunggal dengan perkataan yang disebutkan.
Tajuk : Cara membuat ketupat palas.
1. Set Induksi guru menayangkan klip video tentang ketupat palas.
2. Berbincang dengan murid tentang video yang telah ditonton.
3. Meminta murid menyebut beberapa perkataan yang diingat pada video telah ditonton.
5. Murid membina ayat tunggal dengan perkataan yang disebutkan.
Selasa, 23 Oktober 2012
Isnin, 22 Oktober 2012
Sabtu, 20 Oktober 2012
Jumaat, 19 Oktober 2012
Khamis, 18 Oktober 2012
Lagu : Bangau Oh Bangau
B1DT1E1
Lirik Lagu Bangau Oh Bangau
Bangau oh bangau,
Kenapa engkau kurus?
Kenapa engkau kurus?
Macam mana aku tak kurus
Ikan tak mahu timbul
Ikan tak mahu timbul.
Ikan tak mahu timbul
Ikan tak mahu timbul.
Ikan oh ikan
Kenapa engkau tak timbul?
Kenapa engkau tak timbul?
Macam mana aku nak timbul
Rumput panjang sangat
Rumput panjang sangat.
Rumput panjang sangat
Rumput panjang sangat.
Rumput oh rumput
Kenapa engkau panjang?
Kenapa engkau panjang?
Macam mana aku tak panjang
Kerbau tak makan aku
Kerbau tak makan aku.
Kerbau tak makan aku
Kerbau tak makan aku.
Kerbau oh kerbau,
Kenapa tak makan rumput?
Kenapa tak makan rumput?
Macam mana aku nak makan
Perut aku sakit
Perut aku sakit.
Perut aku sakit
Perut aku sakit.
Perut oh perut,
Kenapa engkau sakit?
Kenapa engkau sakit?
Macam mana aku tak sakit
Makan nasi mentah
Makan nasi mentah.
Makan nasi mentah
Makan nasi mentah.
Nasi oh nasi
Kenapa engkau mentah?
Kenapa engkau mentah?
Macam mana aku tak mentah
Api tak mahu menyala
Api tak mahu menyala.
Api tak mahu menyala
Api tak mahu menyala.
Api oh api,
Kenapa engkau tak mahu menyala?
Kenapa engkau tak mahu menyala?
Macam mana aku nak menyala
Kayu api basah
Kayu api basah.
Kayu api basah
Kayu api basah.
Kayu oh kayu,
Kenapa engkau basah?
Kenapa engkau basah?
Macam mana aku tak basah
Hujan timpa aku
Hujan timpa aku.
Hujan timpa aku
Hujan timpa aku.
Hujan oh hujan,
Kenapa timpa kayu?
Kenapa timpa kayu?
Macam mana aku tak timpa
Katak panggil aku
Katak panggil aku.
Katak panggil aku
Katak panggil aku.
Katak oh katak
Kenapa panggil hujan?
Kenapa panggil hujan?
Macam mana aku tak panggil
Ular nak makan aku
Ular nak makan aku.
Ular nak makan aku
Ular nak makan aku.
Ular oh ular
Kenapa nak makan katak?
Kenapa nak makan katak?
Macam mana aku tak makan,
Memang makanan aku
Memang makanan aku
Memang makanan aku
Memang makanan aku
Rabu, 17 Oktober 2012
Bercerita Tentang Gambar
B1DL2E1
Bercerita dan melaporkan sesuatu
perkara yang didengar,
Ditonton, dibaca, atau dialami.
- Bercerita
- Situasi : Murid melihat dan meneliti
gambar tentang maklumat seorang
murid.
Cadangan jawapan.
1. Nama saya Ali b. Abu.
2. Saya dilahirkan di Hospital Taiping,
Perak.
3. Sekarang saya tinggal di Taman
Sentosa, Yan, Kedah.
4. Hobi saya pada masa lapang
melukis.
5. Saya bercita-cita menjadi seorang guru..
Selasa, 16 Oktober 2012
Isnin, 15 Oktober 2012
Ahad, 14 Oktober 2012
Sabtu, 13 Oktober 2012
Hari Raya Aidil Fitri
Berbincang dengan murid mengenai situasi dalam cerita yang ditonton.
Mengecam beberapa perkataan seperti :
1. menganyam ketupat
2. berpuasa
3. menziarahi
4. memasang
5. bersembahyang
Jumaat, 12 Oktober 2012
Rumah Saya
Selasa, 9 Oktober 2012
Isnin, 8 Oktober 2012
Ahad, 7 Oktober 2012
Membina Ayat Tunggal
Tajuk : Pokok Pisang.
B2DL2E2.
Ayat Tunggal
Ayat Tunggal merupakan ayat yang mengandungi 1 subjek dan satu predikat.
Contoh : Pokok pisang itu berbuah.
- Pokok pisang (subjek )
- berbuah (predikat )
Sumber rujukan : disini
Refleksi :
Bahan yang digunakan untuk mengajar ini cukup sesuai. Kelebihan menggunakan bahan ini kerana ia mengambar maujud sebenar dan berwarna. pengetahuan sedia ada murid tentang gambar sudah ada.Kekurangan penggunan bahan ini ia tidak dapat melibatkan semua murid.
Sabtu, 6 Oktober 2012
Pemahaman Petikan
Membaca petikan dan bercerita tentang perkara yang difahami dari petikan.
Menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan.
Jumaat, 5 Oktober 2012
Ayahku Seorang Nelayan
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
1. Set Induksi : Guru menayangkan video tentang sungai.
B2DL2E1
2. Guru mengedarkan petikan. Murid membaca petikan. Penerangan oleh guru mengenai petikan.
3. Penerangan tentang kata singkatan.
(Tak - tidak ) / (tu - itu )
(Tak - tidak ) / (tu - itu )
Khamis, 4 Oktober 2012
Kisah Si Tanggang
Masa : 10.35-11.35
Kelas : 2 Zamrud
B1DB1E2
Kelas : 2 Zamrud
B1DB1E2
5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aktiviti :
1. Murid membaca petikan cerita yang diberikan oleh guru.
2. Penerangan oleh guru tentang cerita yang telah dibaca.
Rabu, 3 Oktober 2012
Kemahiran Lisan
1. 3 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan
bahasa yang sesuai dan tepat
Berikut contoh bahan penilaian BAND untuk kemahiran lisan murid tahun 2.
Berikut adalah bahan yang diberikan kepada murid untuk tujuan penilaian penguasaan.
Berikut contoh bahan penilaian BAND untuk kemahiran lisan murid tahun 2.
Berikut adalah bahan yang diberikan kepada murid untuk tujuan penilaian penguasaan.
Selasa, 2 Oktober 2012
Pengimbuhan
Proses pembentukan kata bahasa Melayu ialah:
i.
pengimbuhan
Proses pengimbuhan ialah proses
merangkaikan imbuhan kepada kada dasar untuk menerbitkan perkataan yang
berlainan makna serta fungsi nahunya.Dalam bahasa Melayu, imbuhan terdiri
daripada morfem terikat yang dirangkaikan kepada kata dasar.Imbuhan tergolong
dalam empat jenis, iaitu awalan, akhiran, apitan dan sisipan.- sumber rujukan disini
Tajuk : Nelayan.
Objektif : Diharap murid dapat memahami jalan cerita yang ditonton dan mengecam dialog yang mengandungi perkataan berimbuhan.
Bahan Bantu Mengajar : Video – sumber Youtube.
Langkah P&P :-
1. Murid menonton video.
2. Perbincangan mengenai perbualan dalam petikan.
3. Murid menonton semula dan menyatakan perkataan berimbuhan.
Isnin, 1 Oktober 2012
Penjodoh Bilangan
Tatabahasa : Penjodoh bilangan.
Kemahiran bahasa :
Mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Nilai : Bertanggung jawab
Kecerdasan Berfikir : Interpersonal,
intrapersonal
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah melihat benda maujud yang ditunjukan
Bahan Bantu Belajar : Lembaran kerja.
Langgan:
Catatan (Atom)